ISO berkehendak supaya Polisi Kualiti sesuatu organisasi dapat mempamerkan rangka kerja bagi tujuan penyediaan kualiti objektif organisasi. Polisi kualiti menyatakan hala tuju organisasi, dan kualiti objektif yang dibina turut menyokong polisi kualiti. Walaubagaimanapun, tekanan dari luar seperti kehendak pelanggan dan persekitaran pasaran menyebabkan keperluan organisasi selalu atau perlu berubah. Sekiranya itu berlaku, 'alignment' antara polisi kualiti dan objektif kualiti akan tersasar. Oleh yang demikian pihak pengurusan organisasi perlu membuat semakan kedua-dua polisi dan objektif kualiti ini dari masa ke semasa.
Objektif kualiti mesti boleh diukur dan ianya perlu dicapai melalui sistem pengurusan kualiti yang dirangka.
Polisi Kualiti KPTM...
"KPTM menawarkan kursus-kursus yang berkualiti serta mampu dibiayai ke arah melahirkan tenaga kerja yang berilmu.
Objektif kualiti mesti boleh diukur dan ianya perlu dicapai melalui sistem pengurusan kualiti yang dirangka.
Polisi Kualiti KPTM...
"KPTM menawarkan kursus-kursus yang berkualiti serta mampu dibiayai ke arah melahirkan tenaga kerja yang berilmu.
KPTM memberikan perkhidmatan pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti dengan persekitaran kondusif bagi memenuhi kepuasan pelanggan dengan penambahbaikan secara berterusan melalui pelaksanaan Sistem Pengurusan Berkualiti."
Antara objektif kualiti yang kelihatan jelas untuk mencapai apa yang dihasratkan oleh KPTM seperti yang dinyatakan dalam polisi kualiti adalah:
i. 100% program mendapat pengiktirafan MQA (program yang berkualiti)
ii. 90% kelengkapan bagi tujuan Pengajaran dan Pembelajaran (persekitaran kondusif)
iii. pensyarah yang berkualiti dengan menggunakan SIE (PnP yang berkualiti)
iv. Penempatan pelajar iaitu penyediaan hostel bagi tahun 1 (persekitaran kondusif)
iv. aduan pelanggan perlu diselesaikan dalam tempoh yang ditetapkan (kepuasan pelanggan)
v. tindakan pembetulan dan tindakan pencegahan dilaksanakan (penambahbaikan berterusan)
vi. latihan kepada kakitangan mencukupi iaitu 8 jam setahun (sumbangan kepada PnP yang berkualiti)
vii. peratus pelajar lulus iaitu 85% (program yang berkualiti)
Antara pernyataan polisi kualiti - "mampu dibiayai", dan "melahirkan tenaga kerja berilmu" perlu di 'align'kan dengan objektif kualiti termasuk - objektif kualiti yang menyentuh tentang "kemasukan pelajar" perlu di alignkan dengan polisi kualiti pada masa akan datang sebagai penambahbaikan secara berterusan.
Antara objektif kualiti yang kelihatan jelas untuk mencapai apa yang dihasratkan oleh KPTM seperti yang dinyatakan dalam polisi kualiti adalah:
i. 100% program mendapat pengiktirafan MQA (program yang berkualiti)
ii. 90% kelengkapan bagi tujuan Pengajaran dan Pembelajaran (persekitaran kondusif)
iii. pensyarah yang berkualiti dengan menggunakan SIE (PnP yang berkualiti)
iv. Penempatan pelajar iaitu penyediaan hostel bagi tahun 1 (persekitaran kondusif)
iv. aduan pelanggan perlu diselesaikan dalam tempoh yang ditetapkan (kepuasan pelanggan)
v. tindakan pembetulan dan tindakan pencegahan dilaksanakan (penambahbaikan berterusan)
vi. latihan kepada kakitangan mencukupi iaitu 8 jam setahun (sumbangan kepada PnP yang berkualiti)
vii. peratus pelajar lulus iaitu 85% (program yang berkualiti)
Antara pernyataan polisi kualiti - "mampu dibiayai", dan "melahirkan tenaga kerja berilmu" perlu di 'align'kan dengan objektif kualiti termasuk - objektif kualiti yang menyentuh tentang "kemasukan pelajar" perlu di alignkan dengan polisi kualiti pada masa akan datang sebagai penambahbaikan secara berterusan.
No comments:
Post a Comment