Pada awal permulaan sesuatu aktiviti, terdapat pelbagai idea / cadangan berkaitan tujuan aktiviti dan skop aktiviti yang akan dilaksanakan, apakah hasil aktiviti tersebut dan bagaimana aktiviti akan dilaksanakan. Oleh itu sebelum sesuatu aktiviti bermula perlu ada perancangan dan sumber bagi menjayakan aktiviti tersebut.
Untuk menerangkan sesuatu aktiviti, perlu dijelaskan tujuan, hasil, dan skopnya. Dengan mengkaji perkara ini terlebih dahulu, maka dapatlah dinilai keberhasilannya di penghujung sesuatu aktiviti tersebut. Oleh itu tanda aras ditentukan bagi menilai output yang terhasil.
Adalah perlu untuk merangka proses kerja bagi mencapai tandaaras (objektif kualiti) yang telah ditetapkan. Proses kerja ini untuk menghasilkan output / produk. Untuk lebih jelas atau pengawalan, adalah penting proses kerja dirangka dalam struktur dari atas ke bawah (top-down), supaya kerja-kerja yang perlu dinyatakan dengan jelas
Dalam konteks KPTM, objektif kualiti (tanda aras) yang ditetapkan memfokuskan kualiti program, kualiti tenaga pengajar, persekitaran kondusif, kepuasan pelanggan, dan penambahbaikan berterusan. Ianya menumpukan kepada skop Pengajaran dan Pembelajaran. Proses kerja yang dirangka bagi menyokong objektif kualiti ialah sebanyak 32 proses kerja.
No comments:
Post a Comment